terug naar alle inzichten

Van idee tot impact. Leer meer over prompt engineering

marketing
strategie
AI

Dit is het tweede deel van onze drie-delige insight, die een toegankelijke introductie biedt tot de wereld van AI. Hoewel de basis van AI op zichzelf niet ingewikkeld is, valt er nog veel te ontdekken. In dit segment concentreren we ons op het optimaliseren van je prompts (tekst die AI-systemen aanzet tot het genereren van een antwoord).

De onmisbaarheid van prompt engineering: Waarom AI gebruiken een slimme zet is

Als AI nog geen dagelijkse kost is voor je en je nog heel wat vragen hebt bij de werking van deze zwarte doos, kan je je AI-kennis even opfrissen door het eerste deel te lezen van deze insight. Hierin geven we enkele basisprincipes en termen mee, waar we nu volop mee zullen gaan goochelen.

Wees niet bang van AI maar omarm het. Bekijk het als een handig werkmiddel en niet als een vloek. AI zal ons niet vervangen maar juist aanvullen. Net zoals de uitvinding van de ploeg of de ontwikkeling van de processors zullen we ons heel binnenkort geen leven meer zonder AI kunnen voorstellen. Hoe dit precies in het werk zal gaan lees je allemaal hieronder.

De beste Prompt engineering tips

AI begrijpen was nog nooit zo eenvoudig. Ontdek onze Prompt Engineering tips en waarom ze essentieel zijn voor succes!

Creatieve aanpak = creative output

De output van eenvoudige vragen in ChatGPT kan alle kanten uitgaan. Daarom is het tweedehands creativiteit. Probeer je zoekvaardigheden te trainen zo zal je creatiever en beter resultaat terugkrijgen. Lees zeker verder om te weten te komen hoe je dit kan doen aan de hand van enkele ankerpunten!

Duidelijke, specifieke prompts

Net als mensen kan ook AI aan de haal gaan met feitelijke kennis en de waarden die je ingeeft. Wanneer ik een AI bijvoorbeeld vraag om me in 40 woorden iets te vertellen over Albert Einstein zal ik waarschijnlijk een verhaal terugkrijgen dat Albert, koning der Belgen de eerste wetenschapper in de ruimte was tijden de Amerikaans-Russische ruimterace van 1960. Wanneer je stelt dat Albert een Belgische koning was, Albert Einstein verschillende invloedrijke theorieën had over tijd en ruimte en Amerika heel behulpzaam was in de 2de wereldoorlog om joodse vluchtelingen op te vangen waardoor een in de jaren 60 veel bloeiende joodse communes ontstonden, lijkt het antwoord toch echt niet zo vergezocht.

Start vanuit een specifieke invalshoek (archetype)

Om te vermijden dat we overgaan naar fictie moet de vraag an sich al feitelijke concrete info omvatten. Stel de vragen vanuit een persona of archetype waarin heel wat randinformatie uitgewerkt is: Vertel me in 40 woorden waarom de joodse geleerde Albert Einstein tijdens de jaren 1940 zo een belangrijk Duitse imigrant was in de VS. We sturen de AI hiermee meteen in een specifieke richting en reduceren daarmee meteen de kans om aan de haal te gaan met de feiten:

Albert Einstein was een belangrijke Duitse immigrant in de VS tijdens de jaren 1940 vanwege zijn bijdragen aan de ontwikkeling van de atoombom en zijn rol als een prominente wetenschapper en vredesactivist in een tijd van wereldwijde oorlog en nucleaire dreiging.

Definieer het taalgebruik of niveau

Het zal ongetwijfeld een verschil maken of je voor een klas uit de lagere school spreekt of een tekst schrijft voor je doctoraat. Vermijd woorden die totaal niet thuishoren bij de doelgroep waarvoor je schrijft, een astrofysicus zal het woord desoxyribonucleïnezuur vast niet kennen. Je kan dus meteen een niveau meegeven aan de output.

Hé kleintje, weet je wie Albert Einstein was? Hij was een heel slimme man die lang geleden leefde en veel over wetenschap wist. Hij was zo slim dat hij hele moeilijke vragen kon beantwoorden waar andere mensen geen antwoord op wisten! En hij was heel belangrijk voor de VS omdat hij daar naartoe verhuisde en hen hielp met zijn slimme ideeën.

Geef een stijlkenmerk mee

Uiteraard moeten wij als marketeers altijd in de schoenen van onze klant gaan staan. Zo kunnen we vanuit de juiste tone of voice communiceren dat hun juist uniek maakt en herkenbaar is voor de klanten. Deze stijlkenmerken zijn dus essentieel en kan je perfect meegeven als parameter. Laat ons voor deze oefening eens gek doen en luisteren naar wat William Schakespeare te zeggen heeft over Albert Einstein:

Hark, what tale doth unfold of this learned sage, Albert Einstein, whose wits did him much avail. In nineteen and forty did he flee from the rage Of war and oppression in his native Germany's pale. His genius shone bright in the land of the free, Where his teachings did inspire and his theories did thrive. Oh, what fortune hath smiled upon this refugee, As his name did become immortalized and survive.

Gebruik ‘continue' of verdergaan functie

Een AI heeft vaak een functie waarmee je hem op basis van de geleverde content alternatieven kan laten genereren. Op deze manier krijg je een top 5 waaruit je zelf als eindredacteur elementen kan gaan samenvoegen of verwijderen om het best mogelijke resultaat te krijgen. De 6de prompt zal dan perfect hetgeen zijn die je nodig hebt.

Geef zoveel mogelijk context

Niet alleen een archetype maar ook tijdsgeest, demografie, geografie, etniciteit, cultuur en temperatuur van het weer buiten kan de output erg bepalen. Wees dus heel specifiek in je prompt alleen zo kan de AI achterhalen wat jouw visie is.

Gebruik hyperparameters

Meeste AI systemen hebben ingebouwde hyperparameters ingebouwd. Deze parameter kan je vaak in documentatie terugvinden zo kan je een beeldratio, beeldkwaliteit, kleurschema of gevoelsuitdrukking meegeven. Als je echt heel diep wil gaan in deze documentatie kan je vaak zelf bepalen hoe out of the box op een schaal van 1-10 een AI mag zijn in zijn antwoorden. Pas als je deze hyperparameter goed onder de knie hebt ontgrendel je het ware potentieel van een AI.

Op zoek naar meer inzichten? Ontdek deel 1 en deel 3 van onze AI introductie!